יתרונות שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל- לגדול יחד, ללמד יחד
הדרך שבה אנחנו מתייחסים לילדים עם צרכים מיוחדים מהווה מראה לערכים ולתפיסות שלנו כיחידים וכחברה. בעשורים האחרונים חלה מהפכה משמעותית בתפיסה החינוכית כלפי אוכלוסיות מיוחדות, עם מעבר מהפרדה לשילוב והכלה, אך עדיין, יתרונות השילוב לא תמיד ברורים מספיק להורים או לצוותים החינוכיים. שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים הוא לא רק צעד חינוכי, אלא החלטה המשפיעה על חייו של הילד ועל מסלול ההתפתחות שלו לשנים קדימה, כאשר הוא גדל, מתפתח ולומד ביחד עם קבוצת השווים.
יתרונות השילוב
ילד עם צרכים מיוחדים שהולך לגן או לכיתה במערכת החינוך הרגיל בסביבת מגוריו לוקח חלק ומשתלב בקהילה שבה הוא חי. השילוב הוא לא רק צעד חינוכי, אלא מהלך חברתי שמיטיב עם כל המעורבים, כשמצד אחד הילד המשולב זוכה להזדמנויות למידה והתפתחות בסביבה מעשירה ומצד שני הילדים במסגרת החינוכית לומדים להכיר ולקבל את השונה ולפתח רגישות וסובלנות.
שילוב מאפשר לילדים עם קשיי תקשורת ועיכוב התפתחותי אינסוף הזדמנויות ללמידה והתפתחות בתחום החברתי, קוגניטיבי ושפתי-תקשורתי, ההזדמנויות המעצימות הללו לא תמיד קיימות בחינוך המיוחד. ניתן לרתום את שפע הגירויים, הדרישות והציפיות בסביבת השילוב על מנת למשוך את הילד המשולב למעלה ולסייע לו להצליח בהתאם ליכולותיו.
יתרונות השילוב בתחום השפה והתקשורת
שילוב במסגרת החינוך הרגיל מאפשר חשיפה למודלים תקשורתיים ושפתיים של בני הגיל, כאשר שפתם של הילדים במסגרת המשלבת מפותחת יותר והם מדברים הרבה יותר מילדים בחינוך המיוחד ומתקשרים כמעט בכל רגע נתון, מה שמאפשר אינסוף הזדמנויות למידה וחיקוי עבור הילד המשולב, הזדמנויות טבעיות לתרגול כישורי שיח ולשיפור אוצר המילים והשפה דרך אינטראקציות יומיומיות.
יתרונות השילוב בתחום החברתי
למידת מיומנויות חברתיות בסביבת השילוב דרך חיקוי והתנסות מול בני הגיל היא מהנה, טבעית ומאפשרת הכללה מהירה יותר של הנלמד ליישום ביום יום. בנוסף, שילוב במסגרת החינוך הרגיל מציע הזדמנות ליצירת קשרים חברתיים רבים ומגוונים ואפשרות לבחור מבין מגוון פרטנרים ולהתחבר לאחר לפי העדפות אישיות ותחומי עניין של הילד המשולב. אפשרויות אלה לא קיימות בחינוך המיוחד עכב מיעוט של ילדים במסגרת ורמות תפקוד מגוונות. ההזדמנויות החברתיות המגוונות הקיימות בסביבת השילוב והמודלים הניתנים ע”י הילדים והצוות מפתחים את היכולת להבין נורמות חברתיות ולפתח כישורים חברתיים בסיטואציות אמיתיות, מה שתורם להכללה ומגביר את הסיכוי שהילד יישם את מה שלמד ביום יום.
יתרונות קוגניטיביים והתפתחותיים של שילוב
במסגרת החינוך המיוחד הלמידה מותאמת אישית ולכל ילד נבנית תכנית פרטנית, יחד עם זאת, לרוב נבחרים תכני לימוד פשוטים יותר, משך זמן ההקניה קצר יותר, יש פחות תכנים וקצב הלמידה נמוך יותר. בניגוד לכך, במסגרת החינוך הרגיל הילד המשולב נחשף לגירויים מגוונים המעודדים התפתחות, תכנים ברמה גבוהה יותר, הזדמנויות למידה בכל תחומי ההתפתחות, כל הללו תורמים לקצב התפתחות מואץ יותר.
החשיפה לתכנית הלימודים הרגילה במסגרת החינוך הרגיל ופיתוח של מיומנויות למידה מגונות מייצרים ציפיות גבוהות יותר המעודדות התקדמות. בנוסף, שילוב מאפשר לרכוש עצמאות, כישורי חיים והתנהגות מסתגלת שיכולה לסייע בהמשך החיים הבוגרים.
תשאף לירח מקסימום תגיע לכוכבים
שילוב מוצלח שנעשה ברגישות ובמקצועיות בא לביטוי בילד שמח, אהוב ומתפתח, שמרגיש טוב במסגרת החינוכית. ההזדמנות להצלחות לצד התמודדות עם אתגרים תורמת לפיתוח חוסן רגשי בחיי היום יום. יש לכך תרומה ניכרת גם לחיזוק הביטחון העצמי והדימוי העצמי של הילד המשולב ולתחושת השייכות שלו לקבוצת השווים. ילד כזה יהיה בעל כלים רבים יותר להשתלבות בחברה בחייו הבוגרים.
במסגרת שילוב בחינוך הרגיל ילדים מצמצמים פערי התפתחות ויש להם הזדמנות לרכוש ידע ומיומנויות בדומה לבני גילם ולפתח כישורי חיים חיוניים ויכולת טובה יותר להתמודד עם אתגרי החיים מאשר ב”חממה” של החינוך המיוחד, שההבדלים בינה לבין החיים האמיתיים גדול מאד. כל אלה משפרים מאד את סיכויי ההצלחה של הילדים המשולבים בטווח הארוך.
חשוב לציין שלצד היתרונות, יש להתאים את השילוב ליכולות הילד ולצרכיו ולספק את התמיכות הנדרשות להצלחת השילוב, כולל משלבת אישית המקבלת הדרכה ועובדת לפי תכנית מסודרת, התאמות בסדר היום ובתוכנית הלימודים, הדרכת הצוות החינוכי ושיתוף פעולה הדוק עם ההורים.
“תשאף לירח מקסימום תגיע לכוכבים”, משפט עם מסר מאוד חשוב המסמל כל מה ששילוב מוצלח יכול להיות עבור ילד עם צרכים מיוחדים – לא להפסיק לשאוף ולשאוף כמה שיותר גבוה.