מי אני
שרון ארבל (ענבר לפני הנישואין), ילידת 1976, נשואה ואם לשניים. מתגוררת בפתח תקוה, שכונת אם המושבות. מנתחת התנהגות לילדים, בעלת ניסיון וידע מקצועי בבניית תכניות טיפול ושילוב ילדים בספקטרום האוטיזם. מזה למעלה מעשור אני “חיה ונושמת” ילדים עם אוטיזם ועוסקת בקידום וליווי מקצועי של הילדים ומשפחותיהם על בסיס יום יומי
איך הכל התחיל?
למעשה אין פה סיפור מיוחד..
סתם התחלה פשוטה שלי כסטודנטית צעירה לתואר ראשון שחיפשה עבודה מעניינת בתחום טיפולי. כמו רבים אחרים, הגעתי לתחום הטיפול ההתנהגותי ממש במקרה דרך מודעת דרושים בעיתון. באתי, ראיתי ונשארתי
בראשית דרכי המקצועית, לפני למעלה מעשור, התמזל מזלי למצוא עבודה כתרפיסטית בצוות מקצועי בתכנית התנהגותית ביתית של ליאורי – פעוט מקסים שהיה אז כבן שנתיים ואובחן עם אוטיזם. משם הדברים התגלגלו במהירות עבורי: נשביתי בקסמי הילד ומשפחתו החמה, התחברתי מאד למהות הטיפול ולאופי העבודה וזכיתי לחוות סיפוק אדיר כתוצאה מההתקדמות של ליאורי. העבודה עם ליאורי פתחה לי צוהר לעולמו של ילד אחד קטנטן עם אוטיזם ובני משפחתו, נתנה לי “טעימה” מההתמודדות היום יומיות עם החיים לצד הלקות, הכירה לי את הטיפול ההתנהגותי ובעיקר השאירה לי טעם של עוד
מאז ועד היום עבדתי עם עשרות רבות של ילדים המאובחנים עם אוטיזם בגיל הרך, גם במסגרת תכניות טיפול ביתיות בגישה ההתנהגותית וגם במסגרות ציבוריות. לאורך השנים רכשתי ניסיון מעשי לצד ידע מקצועי והשכלה רלוונטית לטיפול בילדים עם אוטיזם בגיל הרך ולהנחיית תכניות טיפול לילדים עם עיכובים התפתחותיים וקשיי תקשורת. מישהי אמרה לי פעם שלא אני בחרתי במקצוע אלא שהמקצוע הזה בחר אותי.. ואני מסכימה עם כל מילה
אני מאמינה!
- אני מאמינה שהתמזל מזלי לקום כל בוקר עם חיוך לעבודה שאני אוהבת ולסיים יום עבודה עם סיפוק אדיר ותחושת עשייה משמעותית
- אני מאמינה במה שאני עושה! מאמינה מאד בטיפול ההתנהגותי ושמחה לראות שילדים עם אוטיזם מתקדמים ופורחים עם הכוונה מתאימה
- אני מאמינה שילד עם אוטיזם הוא קודם כל ילד: עם העדפות, תחביבים ותחומי עניין משלו, ורצונות ,ותכונות אופי ייחודיות, ולכן עלינו ללמד להכיר אותו לעומק לפני שמתחילים לטפל בו וללמד אותו חשוב לזכור כל הזמן להסתכל על הילד ולא רק על הלקות וכל מה שנגזר ממנה
- אני מאמינה שלמידה צריכה להיעשות בכיף! ילד נינוח ואווירה חיובית במהלך הטיפול הם אחד הבסיסים החיוניים ללמידה. אני מאמינה שחלק חשוב מהתפקיד שלי כמנחת תכניות טיפול לילידים זה לכוון את הצוות וההורים לשמח את הילד במהלך הטיפול, לדאוג לכך שיהיה במצב רוח טוב, לסקרן אותו, לגרום לו לחייך (ואם אפשר – להתגלגל מצחוק!). אוירה חיובית ונעימה במהלך הטיפול מהווה מבחינתי את אחד הגורמים שיובילו את הילד להפנמת הנלמד בצורה הטובה ביותר ולכן חשוב להתחיל קודם כל בביסוס קשר קרוב בין התרפיסטית לילד ולחבר בין הנאה לתהליך הלמידה
- אני מאמינה שלמבוגרים שעוטפים את הילד יש תפקיד מרכזי בעיצוב ההתנהגות שלו, הקניית ערכים ומיומנויות לחיים, תחושת הערך והביטחון העצמי שלו. זה נכון בעיני לגבי כלל הילדים, וגם לילדים עם אוטיזם
- אני מאמינה שמעורבות וזמינות גבוהה נדרשת בתפקיד כמו שלי. בנוסף על קשר קרוב ופתוח ביני לבין ההורים והצוות המטפל. כל אלו מהווים גורמים חיוניים להצלחת הטיפול
- אני מאד מאמינה בגישה ההתנהגותית. מבחינתי זהו אורח חיים ודרך להתבונן בעולם סביבי. הגישה ההתנהגותית מספקת כלים נהדרים ללימוד תכנים ומיומנויות, הקניית הרגלים והתמודדות עם אתגר או קושי. יחד עם זאת, אני מאמינה שאין אמת אחת מוחלטת ונכונה לכולם ושמנתחי התנהגות צריכים לצבור ידע וכלים במגוון גישות תיאורטיות וטיפוליות ולשלבם בהתאמה לכל ילד.