שילוב ילדים עם אוטיזם
הנחיית שילוב במסגרת החינוכית:
שילוב ילדים עם אוטיזם בשלב ראשון:
הנחיית שילוב של ילדים עם אוטיזם מחייבת איש מקצוע בעל מומחיות בתחום השילוב, מנתחת התנהגות לילדים עם ניסיון קודם בקידום אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים בגן רגיל
- תהליך הכרות מעמיק עם הילד ובני משפחתו באמצעות ראיון/שאלון/תצפיות בבית ו/או במסגרת החינוכית
- סיוע באיתור, גיוס והכשרה ראשונית של משלבות המתאימות לעבודה עם הילד במסגרת החינוכית.
- יצירת קשר עם הגננת/מורה וקבלת מידע ראשוני אודות התנהלותו של הילד במסגרת החינוכית
- הערכת יכולות וקשיים במסגרת החינוכית ואינטגרציה של כל המידע שנאסף לשם בניית תכנית שילוב בהתאמה לצרכי הילד: שילוב מלא/שילוב חלקי/שילוב סמוי
- הגדרת תפקיד המשלבת והדרכה
בהמשך ולאורך הדרך:
- ניהול הצוות: בקרה על יישום התכנית כולל קבלת דוחות שילוב יום יומיים מהמשלבות וליווי שוטף על בסיס יום יומי.
- קיום ישיבות הדרכה קבועות בנוכחות הצוות וההורים לצרכי הדרכת המשלבות, קבלת פידבק מההורים והצוות , הערכת תכנית השילוב וניטור התקדמות הילד.
- שמירה על קשר שוטף עם הצוות במסגרת החינוכית: קיום פגישות סדירות לאורך השנה לצרכי הדרכה ו/או העברת אינפורמציה אודות התקדמות הילד.
- תצפיות קבועות על השילוב במסגרת החינוכית לשם הערכת התקדמות הילד ומתן משוב לצוות
- שיתוף פעולה עם גורמים מקצועיים נוספים המטפלים בילד (כגון מרב”ע, קלינאית תקשורת, גננת/מורה, מדריכים קבוצה חברתית/חוג )
- מתן ייעוץ : חשיבה רחבה על צרכי הילד וטובתו, ייעוץ לגבי השמה במסגרות המשך וסוג הסיוע העתידי המומלץ לילד, ייעוץ לגבי טיפולים נוספים אשר עשויים לתרום לילד, תמיכה רגשית ו/או כל נושא אחר לפי הצורך.
שילוב ילדים עם אוטיזם עשוי לקדם משמעותית את הילד המשולב ולספק לו כלים להשתלבות מוצלחת בסביבה. רוצים לדעת מהו הסוד לשילוב מוצלח בגן הילדים?